AUDI ADBLUE SYSTEEM STORING, GEEN MOTORSTART OVER XXX KM!

Voor sommigen rijders een bekende melding in het dashboard, vaak betekent dit dat het Adblue systeem moet worden bijgevuld. Een storing in het Adbue systeem geeft vaak dezelfde melding, ook in het geval van deze Audi Q5. De tank was recent gevuld, dit was ook uit te lezen. Wel hadden we twee storingen; NOx-sensor 2 bank 1 (P229F00) en NOx-katalysator bank 1 werkingsgraad te gering (P20EE).

Een korte uitleg over Adblue en NOx. Tegenwoordig hebben de Euro5 en Euro6 voertuigen een extra SCR katalysator waarin de schadelijke stof NOx wordt opgeslagen. Door hier Adblue te injecteren ontstaat een hydrolyse-traject waardoor de Adblue (gedemineraliseerd water en zuiver ureum) bij een bepaalde temperatuur zorgen voor gasvormige ammoniak. De ammoniak reageert vervolgens weer met de opgeslagen NOx deeltjes in de SCR katalysator. Dit wordt in de SCR katalysator omgezet in een onschadelijke stof; stikstof en water. De NOx sensor achter de SCR katalysator meet het NOx gehalte en kan eventueel het proces bijsturen door minder of meer Adblue te injecteren.

Net als bijvoorbeeld bij lambdasonde storingen is de NOx sensor een controlerende sensor. Het is dus altijd belangrijk om de vraag te stellen; is de NOx sensor de oorzaak of het gevolg? Immers als een motor onregelmatig loopt zorgt dit voor een storing op de lambdasonde in de uitlaat, de storing is in dat geval een gevolg; de lambdasonde constateert een correcte afwijking. Net als bij de katalysator storing is het belangrijk om eveneens dezelfde vraag te stellen, oorzaak of gevolg? De katalysator en de NOx sensor zijn bij deze Audi zeer prijzige onderdelen, dit zijn geen onderdelen om zomaar te vervangen. Gelukkig hebben wij ervaring met Adblue storingen, de systemen zijn gevoelig voor storingen. Enkele voorbeelden zijn slechte Adblue kwaliteit, veel korte ritjes of vervuilde Adblue injectoren. 

DE STORING VAN DEZE AUDI

Terug naar de storing van deze Audi. Middels het chassisnummer vonden we een TPI in de Audi documentatie. Een bekend probleem, vermoedelijk een defecte NOx sensor en een adaptierit uitvoeren. Voorwaarde is up to date software, dit hebben we eerst in orde gemaakt. Toevallig bleek de klant net zelf het Adblue systeem te hebben gevuld met goedkopere Adblue, waarna de storing optrad. In overleg met de klant hebben we voor de zekerheid het systeem afgetapt en gevuld met de juiste Adblue kwaliteit. De Adblue injector hebben de gedemonteerd en gecontroleerd op vervuiling. Deze was in lichte mate gekristalliseerd/ vervuild. Na reinigen hebben we een Adblue opbrengst test uitgevoerd. Hierdoor kan er in één controle het complete Adblue systeem worden gecontroleerd (Adblue pomp, leidingen en injector). We meten een keurig resultaat van de voorgeschreven 30ml.

ADAPTIERIT

Voordat we de adaptierit kunnen uitvoeren met ODIS (Audi uitlees apparatuur) moesten we een verplicht stappenplan doorlopen. Hieruit bleek dat het roetfilter (voor de katalysator) vervuild was, een te hoog as gehalte van 14,80 gram. Deze hebben we eerst succesvol geforceerd geregenereerd naar 3,24 gram.

Gelet op alle bovenstaande handelingen en de prijs van de NOx sensor is besloten om eerst een adaptierit uit te voeren met de huidige sensor. Tijdens zo’n adaptierit op de snelweg moet aan een scala van voorwaarden worden voldaan. Het motormanagement systeem gaat vervolgens het systeem inschakelen en controleren. Helaas mocht dit niet baten. Wel konden we nu met zekerheid zeggen dat het Adblue systeem 100% werkt, de software is ge-update. Kortom alles was uitgesloten, het was of de katalysator of de NOx sensor. Gezien de TPI van Audi en de lage afwijkende NOx waardes hebben we de (dure) NOx sensor vervangen volgens instructie. De tweede adaptierit was direct succesvol en daarmee was de storing opgelost. 

_ Foto collage audi _